Spreekuur & Huisbezoeken

SPREEKUUR & HUISBEZOEKEN

AFSPRAAK MAKEN SPREEKUUR (sinds 21-11-2016)

Wij merkten dat het inplannen van afspraken in de praktijk steeds moeilijker ging: dit wilden we heel graag verbeteren. Daarom hebben wij per 21-11-2016 de inplanning van de spreekuren gewijzigd. U bent hier allen destijds schriftelijk over geïnformeerd. De nieuwe spreekuurplanning heeft voor- en nadelen, maar het gaat na bijna een jaar een stuk beter. Wij kunnen daarom de vooraf in te plannen tijd uitbreiden van 08.00u tot 09.30u.
Indien u niet op de dag zelf kunt of wilt bellen voor het inplannen van een afspraak, hebt u altijd de mogelijkheid om (op langere termijn) een afspraak inplannen op het spreekuur tussen 08.00 en 09.30u (dit kan alle werkdagen op basis van beschikbaarheid).
Een van de problemen was dat steeds meer afspraken weken later werden ingepland, met als gevolg dat steeds meer mensen niet op hun afspraak verschenen of kort tevoren ‘even’ afbelden. Dat is erg jammer. Dit was kostbare spreekuurtijd die dan verloren ging: er kon niemand anders op dat moment gezien worden. Hiervoor zijn wij vanaf 21 november 2016 een no-show-tarief gaan rekenen (zie hieronder voor de tarieven).
Tegenwoordig kunt u dagelijks bellen voor een afspraak voor het ochtendspreekuur diezelfde dag. Wij krijgen zeer veel positieve signalen terug van mensen: binnen een uur soms al op het spreekuur, afname van de wachttijden in de wachtkamer. 
Een klacht per afspraak: wij vinden het 'opsparen' van klachten (lijstjes) medisch niet verantwoord. Wij zijn van mening dat als u een probleem hebt waarvoor u meent een huisartsenpraktijk te moeten bellen, u ook bereid bent wat te schuiven in uw eigen agenda om geholpen te kunnen worden. Het gaat immers om uw eigen gezondheid. Voor een artsenbezoek kunt u vrij vragen bij uw werkgever en mag ook een kind wat eerder/later van school gehaald/gebracht worden. Meerdere klachten waarvoor geen afspraak is gemaakt kunnen wij niet in behandeling nemen, omdat andere mensen na u wachten op een afspraak.
Ochtendspreekuur: Omdat men voor 21 november soms uitkwam op een spreekuurafspraak weken later, kreeg men soms het gevoel heeft dat ‘de huisarts eerder geen tijd voor hen had’. Dat gevoel vonden wij vervelend en onjuist. Daarom kunt u sinds 21 november dagelijks bellen voor een afspraak voor het ochtendspreekuur diezelfde dag. Onder het motto: hebt u een klacht dan zien wij u diezelfde dag: indien u voor 10:00 belt dan garanderen wij u dat u diezelfde dag een spreekuurplekje aangeboden krijgt. U kunt dan zelf kijken (voordat u de assistente belt) of u die dag tijd kunt en wilt inruimen in uw agenda. De huisartsen doen in de ochtend spreekuur, de middag is bedoeld voor andere zaken (visites, spoedzaken etc)t. Dit ochtendspreekuur is bedoeld voor 1 klacht per afspraak.
Mocht u toch voor een andere dag een afspraak willen inplannen of een afspraak om 2 klachten tegelijk te bespreken, dan kunnen wij u hiervoor een afspraak aanbieden op speciale spreekuren (werkdagen ’s morgens). Meer dan 2 klachten (lijstjes) kunnen niet behandeld worden, omdat dit af doet aan de kwaliteit van zorg en bovendien alle mensen die na u aan de beurt zijn oneigenlijke wachttijd oplevert (geen sprake van spoedgeval).
Uiteraard kunt u nog steeds afspraken met de assistente inplannen op langere termijn (bijv voor uw bloeddruk, het aanstippen van wratten, uitstrijkje, hartfilmpjes etc) op werkdagen tussen 10:00 en 11:00 en tussen 14:00 en 16:00.
Tussen 8:00 en 10:00 zijn de assistentes bezig met het maken van afspraken. Om de telefonische bereikbaarheid te vergroten (en daardoor uw wachttijd te verkleinen) verzoeken wij u vriendelijk voor medische adviezen en het opvragen van uitslagen te bellen na 14:00. Voor receptaanvragen verzoeken wij u gebruik te maken van de receptenlijn (optie 2 in het keuzemenu), recept@aanhuisarts.nl of de herhaalreceptenbus (naast de voordeur).
HUISBEZOEK AANVRAGEN
Een visite van de huisarts bij u thuis is zeker mogelijk, maar zeker niet een vanzelfsprekendheid. Op de huisartsenpraktijk zijn de onderzoeks- en/of behandelmogelijkheden vele malen groter en uitgebreider dan in een thuissituatie. Een huisbezoek is daarmee echt voorbehouden aan uitsluitend ernstig zieke patiënten. Mensen, die dus te ziek zijn om vervoerd te worden. De assistente overlegt samen met de aanwezige huisarts of een visite in uw geval verstandig of nodig is: de huisarts beslist of een visite afgelegd wordt. Het kan zijn dat u toch het advies krijgt om op het spreekuur te komen. Een visite kan iedere ochtend tussen 08:00 en 10:00 uur worden aangevraagd: aanvragen na dit tijdstip kunnen niet altijd diezelfde dag gehonoreerd worden. De volgende veelgehoorde praktijkvoorbeelden zijn GEEN reden om een huisbezoek aan te vragen:
• "Ik heb als patiënt geen tijd om naar de praktijk te komen"
• "Ik ben ouder dan 80 jaar, en ben gewend dat de dokter bij mij langs komt"
• "Ik heb als patiënt geen vervoersmogelijkheden of geen oppas voor mijn andere kinderen"
• "De praktijk is te ver gelegen"
• "De vervoerskosten naar de praktijk worden niet vergoed"
• "Ik heb (of mijn kind heeft) koorts en durf nu de straat niet meer over"
• "Ik betaal al jaren zorgverzekeringspremie, dus ik heb er recht op". 
TIPS voor uw SPREEKUURAFSPRAAK  
• 1 klacht per consult: Bespreek alstublieft 1 klacht per bezoek. Heeft u meer tijd nodig ivm het bespreken van bijvoorbeeld soms emotionele zaken: vraag dan om een dubbel consult. Deze worden gepland tussen 08.00-09.00u.
• Spaar klachten niet op!: opsparen van klachten is medisch gezien niet altijd verstandig en raden wij af. In een beginstadium kan je verergering van vele ziektes voorkomen.
• Lijstjes van klachten: Wij zien soms mensen met een lijstje met vele klachten waarvan men verwacht dat die allemaal in 10 minuten goed behandeld kunnen worden. Dat gaat natuurlijk niet. Het oplezen van het lijstje duurt dan vaak al 10 minuten. Indien u komt met een klacht, zal uw huisarts vragen naar andere zaken die mogelijk met uw klacht te maken hebben (hij/zij zal deze opnoemen)
• Maximaal 2 klachten bij gepland 'dubbel consult' tussen 08.00-09.00u: Daarnaast zien wij dat als wij meer dan 2 klachten behandelen, het gaat duizelen voor mensen: welke therapie is waarvoor? Hierdoor zien wij verhoogde kans op onjuist medicatiegebruik. Dit willen wij voorkomen. Dubbele consulten (voor 2 vragen/klachten) worden gepland op werkdagen tussen 08.00-09.00u.
• In Nederland duurt een huisartsenconsult 10 minuten, een dubbel consult 20 minuten. Alle tijd die de huisarts bezig is om al uw gegevens in uw medisch dossier te schrijven, een verwijsbrief of andere zaken behoren tot diezelfde 10 of 20min!
• Triage: Het komt voor dat mensen - overigens goed bedoeld - zelf aangeven niet langer dan 10 min. nodig te hebben, maar tijdens het spreekuur blijkt dit toch niet voldoende. Bespreek daarom bij het maken van een afspraak altijd de reden van uw komst of het aantal onderwerpen. Zo kan de doktersassistente beter de urgentie en/of benodigde tijd voor u inschatten.
• Telefonisch advies: Het kan ook voorkomen dat uw klacht eenvoudiger is dan gedacht en dat de assistente u zelf al voorziet van advies. Alle gegeven adviezen worden in uw dossier opgeschreven en gecontroleerd door de huisarts. De doktersassistente heeft geheimhoudingsplicht.
- Wilt u iemand meenemen naar het spreekuur, dan is dat geen probleem. Twee horen meer dan een. 
- Veel voorkomende vragen van de assistente of huisarts zijn:
• Waar heeft u last van ?
• Hoe lang bestaat uw klacht? (uren,dagen, weken, maanden of jaren)
• Wat is uw vraag aan de huisarts? (bijv. lichamelijk of lab.onderzoek, röntgenfoto of een verwijzing naar het ziekenhuis)
- Maak een vervolgafspraak bij voorkeur en indien mogelijk bij dezelfde huisarts. Zo hoeft u niets opnieuw uit te leggen en blijft er meer tijd over om nieuwe zaken te bespreken.
- Trek makkelijke kleren en schoenen aan als u lichamelijk onderzoek verwacht. 
- Spaar geen klachten op: een 'opgespaard lijstje' is goed bedoeld, maar raden we af. De ervaring leert dat de beschikbare consulttijd vaak niet voldoende is om alles te bespreken. Omdat wij uitloop van spreekuur en wachttijden willen tegen gaan, zullen wij u verzoeken een nieuwe afspraak te maken. Bovendien is het opsparen van klachten is medisch gezien niet altijd verstandig en raden wij af. In een beginstadium kan je verergering van vele ziektes voorkomen.

EIGEN RISICO

Wij krijgen nog steeds veel vragen over kosten, declaraties van derden, eigen risico en bijdrage. De medisch zorg van onze huisartsenpraktijk valt ook in 2018 nog niet onder uw eigen risico. Dit betreft alle telefoontjes, spreekuren en visites. Dit geldt ook voor de huisartsenzorg verleend door doktersassistentes, praktijkondersteuners en chronische zorg verleend in onze praktijk. Voor deze zorg hoeft u dus geen eigen risico te betalen.
Wat valt wel onder het eigen risico? Kort gezegd, bijna alles. Als de huisarts extra onderzoek aanvraagt (bijvoorbeeld foto's, bloedonderzoek of urinekweken), u verwijst of medicatie op het spreekuur toedient (injecties) of voorschrijft, dan valt dit wel onder het eigen risico. De huisarts is niet verantwoordelijk voor de eventuele voor u gemaakte medische kosten door derden (voor onderzoeken, medicatie of verwijzingen) die bij u in rekening worden gebracht. De huisarts heeft namelijk geen zicht op de hoogte van het bedrag dat andere zorgaanbieders in rekening brengen. Ook is de huisarts er niet van op de hoogte of u eventueel een eigen bijdrage voor bepaalde zorg moet betalen. U kunt dit zelf navragen bij uw zorgverzekeraar. Uw huisarts, apotheker of welke (para)medisch specialist is dan ook niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de kosten die u maakt voor aanvullend bloedonderzoek, medicijnen, specialistenbezoeken etc. Ook bestaat er niet zoiets als een 'garantie op genezing'. Ook bestaat er geen 'gratis' zorg zodra u uw eigen risico verbruikt hebt.
U dient ten alle tijden zich ervan te vergewissen dat uw hulpvraag kosten met zich mee brengt en hoe hoog deze zijn: dat is niet alleen uw eigen maar ook uw maatschappelijke verantwoordelijkheid. 

NO-SHOW tarief

Niet verschijnen zonder bericht of kort tevoren annuleren afspraak: helaas komt het (steeds meer) voor dat mensen op het laatste moment hun afspraak afzeggen of gewoon niet op komen dagen. Bij het niet verschijnen zonder bericht of zonder tijdige annulering van uw afspraak is het sinds 1 januari 2011 toegestaan de gederfde consulttijd bij u in rekening te brengen. Wij gaan dit vanaf heden (21 november 2016) ook bij u in rekening brengen. Reclamatie van deze kosten bij uw verzekeraar is niet meer mogelijk. Op deze manier hopen wij de beschikbare consulttijd voor iedereen zo optimaal te houden. Afspraken tussen 08.00-09.00u kunnen tot maximaal 24 uur van te voren worden geannuleerd, afspraken die gemaakt zijn op de dag zelf kunt u tot 1 uur tevoren annuleren. In onze praktijk hanteren wij de volgende no show-kosten voor:
• gemist 10 min. consult bij de huisarts of assistente = 25 euro
• gemist 20 min. consult bij de huisarts, POH of assistente =  50 euro
• afgesproken huisbezoeken waarbij patiënt niet thuis is = 50 euro
• gemist > 20 min. consult bij de POH-GGZ/POH-S = 50 euro
• gemiste afspraak voor een echo-onderzoek = 75 euro 
Share by: